کشتار شهروندان بی گناه برای توجیه جنگ بشر دوستانه
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

31 می 2012

سوریه

عملیات تروریستی پشتیبانی شده توسط ایالات متحده :

 

(عملیات نورث وود = کشتار حوله ؟)

میشل شوسودوسکی

مرکز مطالعات جهانی سازی. 30 می 2012

 

دکترین نظامی آمریکا برای ایجاد رویدادهایی که بتواند شمار بسیاری از شهروندان بی گناه را به قتل رساند، نقش مرکزی قائل است.

ارتکاب به چنین کشتارهائی به شکل کاملا اختیاری انجام گرفته و باید آن را جزء لاینفک عملیات نظامی سرّی بدانیم.

هدف از کشتار مردم بی گناه، توجیه و قانونیت بخشیدن به برنامۀ نظامی می باشد که با تکیه به مداخلۀ بشردوستانه انجام می گیرد. این دکترین به سال 1962 و به نام عملیات نظامی «نورث وود» (1) آرشیو شده است.

این طرح سرّی پنتاگون که به تاریخ 1962 بازمی گردد عملیات «نورث وود» نامیده شد، و بر این اساس بود که توطئۀ کشتار شهروندان کوبائی که در میامی (فلوریدا) زندگی می کردند، طی عملیات سرّی مطرح گردید. هدف از این عملیات، برانگیختن موج خشم و احساسات مردم آمریکا بود، که رسانه های همگانی نیز می بایستی در آن شرکت فعال داشته باشند. کشتار کوبائی های مقیم میامی متعاقبا می بایستی به دولت کوبا و فیدل کاسترو نسبت داده می شد.

هدف از این طرح اسفناک، که وزیر دفاع رابرت مک نامارا و رئیس جمهور جان. اف.کندی به اجرا گذاردن آن را نپذیرفتند، جلب افکار عمومی برای توجیه جنگ علیه کوبا بود:

«در آغاز سال های 1960، فرماندهان نظامی ایالات متحده طرحی را برای کشتار افراد بی گناه تدارک دیدند. اجرای عملیات تروریستی می بایستی در شهرهای ایالات متحده، و به هدف جلب پشتیبانی افکارعمومی، و برای به راه انداختن جنگ علیه کوبا انجام می گرفت.

تحت عنوان و با نام کد «عملیات نورث وود»، مبنی بر طرح پیشنهاد شده، تعدادی مهاجر کوبائی، بارکش هایی که در بنادر کار می کردند، پناهندگان کوبائی، هواپیما ربائی، ایجاد انفجار در یک کشتی آمریکائی و حتی سازمان دهی عملیات تروریستی در شهرهای آمریکا پیشبینی شده بود.

چنین طرح هائی به هدف فریفتن مردم آمریکا و جامعۀ بین الملل در برنامه وارد شده بود تا پشتیبانی افکار عمومی را برای جنگ علیه کوبا و پایان بخشیدن به حکومت رهبر کمونیست کوبا، فیدل کاسترو جلب کنند.

مقامات نظامی آمریکا حتی پیشبینی کرده بودند که در صف نظامیان آمریکائی تلفات بدهند و نوشته بودند : «می توانیم ناو جنگی را در خلیج گوآنتانامو منفجر کنیم و کوبا را به خاطر آن متهم سازیم. و فهرست قربانیان در روزنامه های آمریکائی بی تردید برای برانگیختن موج خشم عمومی بسیار مفید واقع خواهد بود.»

به شکلی که بامفورد می نویسد «مدارک باقی مانده نشان می دهد که فرمانده مرکز فرماندهی این طرح را که بی گمان یکی از بزهکارانه ترین در تاریخ دولت ایالات متحده می باشد را تأیید کرده بوده است.»

 (U.S. Military Wanted to Provoke War With Cuba – ABC News              

این مدرک سرّی پنتاگون به حالت علنی مطرح شده و در آرشیو امنیت ملّی در مورد «عملیات نورث وود» قابل دسترسی می باشد. 30 آوریل 2001)

مدرک مرتبط به عملیات نورث وود به سال 1962 تحت عنوان «توجیه برای مداخلۀ نظامی در کوبا» آرشیو شده است. یادداشت های دیپلماتیک سرّی طرح های ایالات متحده را برای ایجاد بهانه های موهومی توضیح می دهد که برای حمله و تسخیر کوبا تدارک دیده بودند.

این عملیات، بخشی از برنامۀ سرّی ضد کاسترو به نام «عملیات مانگوست»(2) بود که شامل کشتار کوبائی های مقیم ایالات متحده می شد. هدف این بود که در اذهان عمومی فضای وحشتی علیه خطر کوبای کمونیست در میامی و دیگر شهرهای فلوریدا حتی در واشینگتن ایجاد کنند. این طرح در عین حال شامل غرق کردن کشتی پناهندگان کوبائی (واقعی یا ساختگی)، شبیه سازی حملۀ هوایی به هواپیمای غیر نظامی توسط نیروی هوائی کوبا...بامفورد می گوید که «عملیات نورث وود احتمالا یکی از پوشالی ترین طرح های برنامه ریزی شده توسط  دولت آمریکا بود.»

http://www.gwu.edu/~nsarchiv/news/20010430/doc1.pdf

گذشت زمان، از کوبای سال 1962 تا سوریۀ 2012

اگر چه عملیات نورث وود مردود گردید، و به مرحلۀ اجرائی نرسید، ولی نظریۀ اصلی آن یعنی استفاده از کشتار شهروندان به عنوان بهانه برای مداخلۀ نظامی و بشردوستانه چندین بار به کار بسته شد.

پرسش بنیادی : آیا کشتاری را که در ماه می 2012 در دهکدۀ حوله صورت گرفت، باید به عنوان جزئی از عملیات سرّی بدانیم که صدا ی طبل جنگ بشردوستانه را علیه سوریه به صدا در می آورد؟

در رسانه های حاکم این کشتار به دولت بشار الاسد نسبت داده شد، و فهرست اسامی قربانیان در روزنامه های ایالات متحده، خشم و تأسف عمومی را به شکل مؤثری برانگیخت. هم زمان، چند کشور اروپائی و به همین ترتیب کانادا و استرالیا روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کرده اند.

آیا کشتار حوله جزء لاینفک طرح عملیات سرّی اسفناکی بوده است که باید در پی کشف آثار انگشت «نورث وود» روی آن باشیم؟

هیچ دلیل موجهی که دولت سوریه را در پشت این کشتار نشان دهد، وجود ندارد. ولی علائم و نشانه ها و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد که از آغاز ناآرامی ها در ماه می 2011 تا امروز تروریست هایی که از سوی قدرت های خارجی پشتیبانی شده اند، مسئول کشتار مردم بی گناه بوده اند. منابع اطلاعاتی اسرائیل در اوت 2011 تأیید می کند که ناتو  سازماندهی و استخدام مبارزان تروریست را به عهده داشته است :

«مرکز فرماندهی ناتو در بروکسل و فرماندهی عالی ترکیه در حال طراحی نخستین گام های نظامی در سوریه هستند که عبارت است از مسلح ساختن شورشیان به سلاح های ضد تانک و ضد هلیکوپتر. منابع ما گزارش داده اند که در بروکسل و آنکارا گفتگوهایی برای راه اندازی اردو برای استخدام هزاران داوطلب مسلمان از کشورهای خاورمیانه و جهان اسلام آغاز شده است که باید در کنار شورشیان سوریه مبارزه کنند. ارتش ترکیه از داوطلبان پذیرائی می کند، و پس از آموزش های ضروری آنها را به سوریه می فرستد.»

 

شورشیان  در حال دزدیدن آن چیزهایی هستند از خانه های مردم باقی مانده

پی نوشت :

1) 1    Opération Northwoods

طرح عملیات نظامی سرّی زیر پرچم دروغین را گویند که به هدف تحریف افکار عمومی در ایالات متحده و برای پشتیبانی از جنگ علیه کوبا در سال 1962 انجام گرفت

2)  2 Opération Mangouste

+ نوشته شده در  31 May 2012ساعت 3:29 قبل از ظهر  توسط گاهنامۀ هنر و مبارزه  |  نظر بدهید

 

May 31st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی